DAB of DAB+

Vragen over de online radio? Dit forum is voor alles omtrent online radio.
Plaats reactie
ammak

DAB of DAB+

Bericht door ammak » 27 nov 2016 22:56

Hallo, weet iemand wat voor software je kan gebruiken voor DAB en of DAB+ De zender is op zich niet zo ingewikkeld. Het moet wel een PLL zijn
voor frequentiestabiliteit. Een bepaalde frequentie aanbieden en mixen is ook nog wel te doen. Als je de frequentie die je nodig heb met de nodige bandbreedte. Wel moet je hem moduleren op een digitaal signaal. Het gaat bij mij alleen om een test met kunstantenne.
Maar het juiste softwarepakket is wel noodzakelijk.

Gr. Anne PB1A

radiogolfje

Re: DAB of DAB+

Bericht door radiogolfje » 28 nov 2016 08:15

Zo aan je woorden te horen heb je geen idee waar je over praat. Om te beginnen heeft de zender geen één uitgangssignaal, maar iets van 1800 kleine signaaltjes naast elkaar, dat d.m.v. DSP achtige componenten wordt gemaakt.
Gewoon een FM zender pakken en daar digitale modulatie opzetten werkt niet.
Wat is grofweg het verschil in DAB en DAB+, de één is MPEG2 de ander MPEG4 (H264 of AAC)
verstuurd via mijn desktop computer.
Apples en Blackbarries zijn om te eten.
Afgelopen zomer waren er genoeg, heerlijk.

EtherScout

Bericht door EtherScout » 28 nov 2016 08:30

Dat is niet eenvoudig, maar ook niet onmogelijk. Lees de website en de wiki van Open Digital Radio eens goed door en je hebt een goed beeld. In Engeland, Zwitserland en ook in Nederland lopen nu proefprojecten met kleinschalige DAB+. Op Radio-TV-Nederland staat een overzicht van proefprojecten in Nederland. Of deze projecten allemaal Open Digital Radio gebruiken, weet ik niet zeker, maar ik heb zo'n vermoeden van wel.

big T

Bericht door big T » 28 nov 2016 09:13

Ik zou een (breedband) zender niet willen beschrijven als niet zo ingewikkeld.
Juist het lineair versterken, zorgen dat de "schouders" van het signaal mooi afvallen, dat is geen sinecure om goed te doen.
Zie dat je zendamateur bent, wel eens AM TV gemaakt? Dat geeft al een aardig inkijkje waar je tegen aan gaat lopen.
Sent from my laptop using Windows

ammak

Bericht door ammak » 15 dec 2016 11:27

Met AM TV heb ik wel geknutseld ja. Is inderdaad niet eenvoudig, maar ik heb het wel op 70 cm aan de gang gekregen. Een eindtrap moet
eigenlijk in Klasse A staan. Ik heb zelf een eindtrap gebouwd in klasse AB en dat ging redelijk. Wel moeilijk om het beeld strak te kijken.

Gr Anne PB1A

Plaats reactie