Nieuwe linux radio automatisering.

Alles over software pakketten voor jouw station.
sverrips

Re: Nieuwe linux radio automatisering.

Bericht door sverrips » 27 aug 2014 23:40

Beste mensen, ik ben momenteel met twee dingen bezig. 1tje is gelukt, dat is een grafische x-windows app van de afspelen. Dat is dan ook gelijk een nadeel realiseer ik me nu. De x-windows app is geschreven in een programma die ik jaren terug gekocht heb, namelijk PureBasic en die is niet gratis. Dat betekend dat ik deze niet mee kan branden bij de ISO en dat anderen er dus niet verder mee kan werken of de werking ervan kunnen aanpassen. Leuk om geprobeerd te hebben, maar dat wordt hem dus niet, denk ik. Ik kan het wel hem omzetten naar x-windows, maar het niet mee kunnen leveren van purebasic is dus een probleem ! Ten tweede loop ik met WAV tegen een simpel, maar lastig probleem aan. Planner leest id3tags, dus die leest de artiest en titel enzo uit een mp3 file. Met WAV heb je dat niet. Nu kun je natuurlijk gewoon kijken of je een WAV al gedraait is binnen een bepaalde tijd, maar als er twee WAV zijn waar Michael Jackson in voor komt met een andere titel, dan zal planner de zelfde artiest niet zien en deze dus gewoon draaien. Ik kan natuurlijk wel de artiest - titel.wav uit elkaar trekken in de bestandnaam, maar is dat een voor de hand liggende oplossing ? Ik heb geen idee hoe het anders kan.
Radio automatisering voor linux : https:/linuxradio.tools

v.ijl

Bericht door v.ijl » 28 aug 2014 01:13

Je hebt ook 'broadcast wave format' (artist - titel.bwf), hier is veel meer metadata in verwerkt dan het consumenten wav formaat. BWF is af te spelen met een standaard (consumenten) wav speler.
en dan is er koffie......

niwreG

Bericht door niwreG » 28 aug 2014 09:09

bwfmetaedit ;) zoek daar is op dan kun je ook vanaf de commandline met BWF wave spelen. Zowel inlezen als schrijven.

sverrips

Bericht door sverrips » 28 aug 2014 09:54

Ik schaam me diep, ken het hele extensie niet eens en wist niet van het bestaan ervan ! Afijn.... zoeken op google levert een antwoord op dat play van sox onder linux ermee overweg moet kunnen. Aangezien deze gebruikt wordt voor het afspelen moet dat dus gaan. Ik ga ermee aan de gang. Viel me trouwens op dat bij het zoeken van een .bwf bestand ze soms gewoon .wav extensie gebruiken voor een broadcast wave file.

niwreG

Bericht door niwreG » 28 aug 2014 10:51

sverrips schreef:Ik schaam me diep, ken het hele extensie niet eens en wist niet van het bestaan ervan ! Afijn.... zoeken op google levert een antwoord op dat play van sox onder linux ermee overweg moet kunnen. Aangezien deze gebruikt wordt voor het afspelen moet dat dus gaan. Ik ga ermee aan de gang. Viel me trouwens op dat bij het zoeken van een .bwf bestand ze soms gewoon .wav extensie gebruiken voor een broadcast wave file.
Is ook vrij normaal. Het is eigenlijk een wav met extra header met info die de normale spelers negeren. Dus om het makkelijk te houden noemen ze het dan gewoon .wav .

sverrips

Bericht door sverrips » 30 aug 2014 22:19

Ben ondertussen bezig met versie 1409 Daarin is opgenomen dat de track voor het landelijk nieuws uitfaderd. Verder heb ik van iemand een voorbeeld bestand van Broadcast Wave nodig. Heeft iemand deze en kan die dat mij toesturen ? Bestand kan via wetransfer naar stephan@verrips.email gestuurd worden. Wel graag met metatags !!!! want daar gaat het dus om of ik die kan uitlezen !!! Bedankt.

Laat maar ! Ik heb in Audacity het gevonden. Ik kan inderdaad van een wav (BWF file) de metatags lezen in console. Het gaat dus wel lukken, denk ik zo.

sverrips

Bericht door sverrips » 31 aug 2014 00:18

Weet je.... ik ben bij Joep, zit aan de alcoholvrij (ik vind alcohol helemaal niks) en realiseer me dat afspelen, de applicatie die uiteindelijk uitzendt (en dus de radio automatisering is), vrijwel af is. Er moet nog een optie in dat je kan aangeven of het uur afgebroken moet worden door het nieuws of dat het nieuwe uur start na de eerst volgende track om het hele uur. Maak je gebruik van afbreken, dan fadert de track voor het nieuws uit zodat hij in het nieuws overloopt.

Wat NIET af is door de wensen van jullie op http://www.radioforum.nl" onclick="window.open(this.href);return false; is dat planner ondersteuning biedt voor broadcast wave, ogg, flac en m4a. Daar ben ik nu mee bezig. Maar dat betreft alleen de playlist planner. Het programma waar je playlisten mee maakt of laat maken (automatisch). Dat is eigelijk niet de radio automatisering, maar een programma om de uitzendingen mee klaar te zetten. afspelen speelt de overige formaten al af, ook broadcast wave. Als je deze in de playlist van de weekdagen hebt staan onder /opt/lrt/afspeellijsten/zondag/10.pls (voor zondag 10 uur 's ochtends), dan speelt hij deze gewoon af. Alleen planner kan er nog niet mee overweg en daar wordt aan gewerkt !

Er zijn veel voordelen van linux onder console. Grafisch is het veel minder mooi, maar het heeft de charme van de vroegere DOS. Verder vraagt console veel minder systeemeisen en kun je alles via ssh regelen. Ik overweeg heel erg om het alleen maar console te laten zijn. Tegen andere grafische geweld kan ik toch niet tegenop en door console blijft de broncode klein en kan ik de compiler meeleveren !

sverrips

Bericht door sverrips » 01 sep 2014 04:31

Versie 1409 is vrijwel af. Code is goed, echter moet er nog commentaar regels in en sommige variable moeten duidelijke naamgeving hebben. Dit betreft applicatie planner, hiermee kun je automatische of handmatige playlisten maken. afspelen applicatie is helemaal af !

Wat is er dit weekend gebeurd:

Er is een config file bijgekomen. Daarin kun je aangeven op welke schaal 0-100 je de laatste fade wilt maken op de laatste track. Je kunt aangeven of je op het hele uur het nieuwe uur er in wilt hebben of dat je de track op het hele uur laat uitdraaien om dan het nieuwe uur te beginnen. Verder als ik een track start, dan kijk ik in het programma al naar de volgende track. Bepaal de faderpunten en kijk of het bestand te lang is, langer dan een uur. Als je eerst een jingle draait en dan een herhaling draait van een uur, dan is hij langer dan het nieuws en zou hij uitgefaderd moeten worden. Dat gaat dus heel moeilijk bij lange bestanden. Het kost tijd en een jingle is daar te kort voor. In een gewone plaat zou dat wel kunnen. Nou... bestanden langer dan 1200 seconden worden niet gefaderd, maar hijhard afgebroken. Dat kost namelijk geen tijd. Die 1200 kun je aanpassen in de config bestand.

Van planner is het volgende vannacht (net) bijgewerkt:

Hij ondersteund nu broadcast wave met metatags, flac, mp3, ogg en m4a. En natuurlijk gewone wav, maar dat geeft moeilijkheden met metatags, dus dan kan het voor komen dat je in een uur 2x michael jackson hoor omdat hij geen artiest gegevens als metatags kan lezen. Directory's hebben een wat duidelijke naam gekregen. Zo heet media nu mediabestanden en corrupt.mp3 heet nu kapotte_mp3_bestanden.

Planner moet ik nog voorzien van commentaar en variable duidelijke namen geven. Is dat gebeurd en kom ik geen fouten meer tegen, dan komt Versie 1409 uit !

sverrips

Bericht door sverrips » 01 sep 2014 19:27

Versie 1409 is klaar en kun je downloaden op http://linuxradio.tools" onclick="window.open(this.href);return false;

Shoutcast is op het laatste moment bij gebrandt. Door wat te spelen met alsamixer (onder console) voor het geluid en een kabeltje mini jack tussen line out en line in/of capture, zou je shoutcast kunnen gebruiken. Shoutcast draait op port 80/81 op de DVD en werkt binnen 5 minuten na booten van deze DVD. Ook de radio automatisering start automatisch binnen 5 minuten, deze hoef je niet meer met afspelen te starten. Muziek is beter dan die van Versie 1408 !

Als er vragen zijn, hoor ik ze wel.

Stephan

v.ijl

Bericht door v.ijl » 02 sep 2014 12:29

Begrijp ik goed dat LRT ook als veredelde jukebox is in te zetten?
Zo ja, dan wacht ik even op een lite versie :)) (een 32 bits versie), de enige computer die nu nog beschikbaar is, is een prehistorisch laptop(b)je: toshiba SP 4600, pentium I(?) op 300 MHz!

sverrips

Bericht door sverrips » 02 sep 2014 13:16

Ja, dat zou kunnen. Een pentium I 300 Mhz is wel erg oud (hm.... 300 Mhz, dat moest dan haast een pentium II zijn, hoor !). Ik weet niet of het erop draait. Ik ben bereid voor jouw (en dan ook voor de rest) een 32 bit live DVD te maken. Ik moet even kijken wanneer dat lukt. Voor donderdagavond in iedere geval.

v.ijl

Bericht door v.ijl » 02 sep 2014 13:41

sverrips schreef:Ja, dat zou kunnen. Een pentium I 300 Mhz is wel erg oud (hm.... 300 Mhz, dat moest dan haast een pentium II zijn, hoor !). Ik weet niet of het erop draait. Ik ben bereid voor jouw (en dan ook voor de rest) een 32 bit live DVD te maken. Ik moet even kijken wanneer dat lukt. Voor donderdagavond in iedere geval.
Alvast bedankt!
Op deze laptop draait nu windows XP.......(oei) Om dit er op te krijgen ben ik zeker 3 uur bezig geweest. :cry:
DVD was toen nog niet uitgevonden, de toshiba komt niet verder dan een 16 speed cd speler. :))

remco_k

Bericht door remco_k » 02 sep 2014 13:56

Je kan linux ook heel mooi (en vooral rete snel) laten booten van een USB stick.
Heb dit vorige week nog met CentOS 7 gedaan, op een 32 GB USB stick.
Voordeel: het is ook schrijfbaar.
Maar of je dat lukt op zo'n oude doos, is mij een raadsel.
Er is maar één manier om daar achter te komen.

Waar je ook mee zit is de hardware support. Hangt van de linix distributie af welke gebruikt wordt, maar van tijd tot tijd wordt het één en ander aan support gedropped, waardoor je de kans hebt dat een nieuw Linux OS niet wil starten op je 17e eeuwse hardware. :))
Het kan ook zijn dat hij wel start, maar dat sommige onderdelen het niet doen.
SHOUTcast V2 stream nodig? -> www.digiplay.nl compleet met gratis web app!
Hoe onderzoek je een lastig technisch probleem:
Rule out everything that didn't happen, what's left is what probably happened.

v.ijl

Bericht door v.ijl » 02 sep 2014 14:10

Ik probeer het gewoon uit, gaat dit dan is het goed. Gaat het niet dan wordt het tijd voor iets nieuws, beter gezegd iets nieuwers, 2de of 3de hands wel te verstaan! ('voah wênag')

sverrips

Bericht door sverrips » 02 sep 2014 14:21

Was eerste bezig met Debian Sarge 3.1, maar die is te oud. Ik heb wel alle pakketjes, maar ik kan er geen live CD van maken. Ben nu bezig met Debian lenny 5.0, dat lukt waarschijnlijk wel. Verder is de huidige iso ook op USB stick te zetten met dd if=dvd.iso of=/dev/usb-stick

Plaats reactie