mAirlist gebruikers

Alles over software pakketten voor jouw station.
morris

mAirlist gebruikers

Bericht door morris » 11 apr 2014 07:16

Zijn er op dit forum nog meer gebruikers van mAirlist.
Misschien is het leuk om tips en tricks te delen en wat HowTo's te plaatsen?

Ik ben benieuwd!! :D :D
www.kickradio.nl is niet meer!!

Piet Puk

Re: mAirlist gebruikers

Bericht door Piet Puk » 11 apr 2014 09:40

Ik ben sinds 2 jaar mAirList gebruiker. Allereerst wil ik opmerken dat ik zeer tevreden ben over de software en de ontwikkelaar. Bij vele andere radio automatisering applicaties zie je het fenomeen dat de ontwikkelaar zeer enthousiast en veelbelovend begint maar het project na een paar maanden doodbloedt.

mAirList wordt nu al jaren lang - en nog dagelijks - doorontwikkeld en biedt verrassende features tegen een zeer aantrekkelijk lage investering. Het is "Rock Stable" en toepasbaar voor vrijwel elk internet - en lokaal radio station. De ontwikkelaar luistert goed naar wensen van gebruikers en is bereid deze te honoreren, waar breed toepassen zinvol is. Het is een moderne applicatie welke zeer compatible is met moderne hardware (mixers, remote control e.d.) welke perfect naar eigen wens aan te passen is.

Er is een uitgebreid Duitstalig en Engelstalig forum op de mAirList website beschikbaar, maar een Nederlandstalig draadje hier voor mAirList gebruikers lijkt me een goed idee.

De eerst vraag dan maar (voor zeer ervaren gebruikers :wink:): ik wil graag de playlisten backtimen, zodat de laatste song in een hour playlist precies eindigt als TOTH (in dit geval tijdsein en nieuws) begint. Kan iemand hierbij helpen?
Ik vind het wel gek maar ik vind het niet raar - Morrison

morris

Bericht door morris » 12 apr 2014 09:30

Ik zelf ben net bezig met mAirlist en moet nog een hoop uitzoeken.
Zoals nieuws invoegen en bijv. commercials.
Hooks zijn toch een ssort previews?
Het overlapt alleen niet als je er een Hookcontainer van maakt. Wat doe ik fout?

Ik heb hier wel wat gevonden m.b.t. backtiming
https://www.mairlist.com/forum/index.ph ... 686.0.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Piet Puk

Bericht door Piet Puk » 12 apr 2014 13:43

Volgens het radiojargon is een Hook een makkelijk te herinneren gedeelte van een song. Vaak bevat dit de titel of een zeer herkenbaar onderdeel van de song zoals het refrein. De lengte van een Hook is vaak slechts een paar seconden.
Hook

The most memorable part of a song, usually the chorus.
Ik gebruik op het hele uur en op half een script in mAirList, dat de Hooks van de komende 3 songs laat horen. Hier tussen in zitten voorgeproduceerde jingles. Je krijgt dan zoiets:

Opener: "Zometeen op jouw radio...."
Hook 1
Middle: "en deze"
Hook 2
Middle: "en deze"
Hook 3
Closer: "Je hoort ze allemaal, hier op jouw radio"

Het zetten van alle Hooks is arbeidsintensief. Maar met de 3 jingles en dit script klinkt het wel retestrak!:

https://www.mairlist.com/forum/index.ph ... l#msg46910

morris

Bericht door morris » 13 apr 2014 11:11

Heb even naar het script zitten kijken en geprobeerd het te laten werken maar ik kom er eerlijk gezegd niet uit. :oops: :oops:
Heb je niet even jou voorbeeld die je hier kan laten zien?

Piet Puk

Re: mAirList gebruikers

Bericht door Piet Puk » 13 apr 2014 18:24

Morris, ik weet niet wat je zelf al allemaal uitgeprobeerd hebt? Het blijft wel een kwestie van inlezen en daarna Trial and Error.

Hierbij meer uitleg rondom het script:

Script kun je helemaal intact laten want zo werkt het al goed.
Verander de extentie naar .mls en sla het script op in de hoofddirectory van mAirList.
Zorg dat je 3 mp3's maakt: opener.mp3 - middle.mp3 en closer.mp3
Zelf heb ik deze mp3's eerst van Start / Next Cue's voorzien.
Ik neem aan dat je automatisch je playlist voor het volgende uur laat laden via een event. Stel dat doe je om 0.50
Maak een event aan dat om 0.51 je hookscript wordt gemaakt en geladen.
Zorg er voor dat bij zoveel ogelijk songs een hook is aangegeven.
Om 0.51 maakt mAirList zelf een hookcontainer en plaatst die na de song die on air is.
Hierna start automatisch je container, en daarna de volgende plaat.

js113500

Bericht door js113500 » 13 apr 2014 20:45

Bij de lokale omroep waar ik werk gebruiken we mAirlist icm de D&R Airence :)

Sinds de Airence hebben we problemen, mAirlist geeft errors over de aansturing van de Airence. Laatst heb gebruik van de 'bug report' knop, binnen 10(!) minuten kreeg ik mail terug van Torben over dat hij met het probleem bezig ging, contact op ging nemen met D&R e.d. en dat hij een vermoeden had waar het probleem lag… De support is in ieder geval top!

Verder is mAirlist gewoon een systeem waar je heel veel mee kan, wel is een reclame-planner iets wat wij missen!

brian16

Bericht door brian16 » 14 apr 2014 15:00

Ik werk nu een jaar met Mairlist en ben heel tevreden over het mooie stuk software.
Alleen wil net zoals mijn voorganger ook graag een reclameplanner er in hebben.
Elke zondag van 19:00 tot 21:00 te beluisteren in heel Noord West Fryslân op 107.5 FM | BrianOnAir.nl

morris

Bericht door morris » 14 apr 2014 19:02

@ Piet Puk,
Ik ben er net uit hoe ik de database moest opzetten en de folders moet aanmaken. :D :D
Heb het ook al uitgevogeld hoe een playlist gemaakt moet worden.
Maar TOTH ? Word er de eerste plaat mee bedoeld of de uuropener?
Voor wat betreft het script, ik was er al uit om m om te zetten naar .mls maar ik zag in het script iets staan. Zie onderstaand:
// Set values (REPLACE THESE WITH YOUR OWN)
sOpener := 'Opener.mp3';
sMiddle := 'Middle.mp3';
sCloser := 'Closer.mp3';

Dus dat ik Opener.mp3 enz moest veranderen naar de jingle(o.i.d.) die je zelf wilt gebruiken, maar naar welk pad verwijst het script dan of moet ik de jingles/sweepers in de zelfde map zetten als waar het script staat?

Piet Puk

Bericht door Piet Puk » 14 apr 2014 19:25

De 3 jingles welke je wilt gebruiken geef je de naam:
"opener.mp3"
"middle.mp3"
"closer.mp3"

Deze plaats in dezelfde directory waar ook je song data staat. Zolang het script in de hoofddirectory staat van mAirList en de 3 jingles zijn opgenomen in de database, kan het script ze vinden.

RMF

Bericht door RMF » 17 apr 2014 17:03

Ik ben sinds een jaar gebruiker van mAirList en ik ben zeer tevreden. Ik kan me dan ook aansluiten bij de positieve kritiek van de mensen hierboven. Ik zit echter wel met een vraagje.

Ik werk nu met versie 4.2, maar daarin zit een bug in het database-gedeelte. Om die reden zou ik graag een recentere versie willen installeren. Hier staan wel downloads, maar kan ik die gewoon installeren of zou ik daar dan weer een aparte licentie voor moeten aanschaffen?

Ik vraag het liever nog maar even hier, voordat ik straks met een demo zit en m'n betaalde versie kwijt ben :D

joris-22

Bericht door joris-22 » 17 apr 2014 18:40

RMF schreef:Ik ben sinds een jaar gebruiker van mAirList en ik ben zeer tevreden. Ik kan me dan ook aansluiten bij de positieve kritiek van de mensen hierboven. Ik zit echter wel met een vraagje.

Ik werk nu met versie 4.2, maar daarin zit een bug in het database-gedeelte. Om die reden zou ik graag een recentere versie willen installeren. Hier staan wel downloads, maar kan ik die gewoon installeren of zou ik daar dan weer een aparte licentie voor moeten aanschaffen?

Ik vraag het liever nog maar even hier, voordat ik straks met een demo zit en m'n betaalde versie kwijt ben :D
Je kan gewoon updaten en je licentie opnieuw gebruiken. Zolang het de zelfde versie is, 4.x.x, en het dezelfde PC betreft.

RMF

Bericht door RMF » 17 apr 2014 22:55

joris-22 schreef:
RMF schreef:Ik ben sinds een jaar gebruiker van mAirList en ik ben zeer tevreden. Ik kan me dan ook aansluiten bij de positieve kritiek van de mensen hierboven. Ik zit echter wel met een vraagje.

Je kan gewoon updaten en je licentie opnieuw gebruiken. Zolang het de zelfde versie is, 4.x.x, en het dezelfde PC betreft.
Bedankt! De update is inmiddels binnen.

PD9FER

Bericht door PD9FER » 17 apr 2014 23:05

Ook een idee http://download.mairlist.com/mAirList/v4.4/snapshot/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tussentijdse builds... gewoon eroverheen installeren.

Let wel dit is 4.4 en is een database conversie voor nodig.

Ik gebruik dit programma reeds een jaar en kan het alleen maar aanbevelen.

JohnB

Bericht door JohnB » 28 apr 2014 20:58

heb er van het weekeind er eens mee lopen spelen, het ziet er veel belovend uit. we gebruiken nu vaak viritual dj als live assist, en daarom bevalt die grafische weergave van de audio me wel.

Maar hoe zit het met de scheduler, we gebruiken nu voor de nonstop, Station Playlist studio en creator, en daar heb je verder geen omkijken naar.
Kan Mairlist ook dagen weken maanden achter elkaar playlisten maken zonder er naar om te kijken, en hoe goed doet hij dat in verhouding met "station Playlist Creator"?

Plaats reactie