Radio Automatisering Software

Alles over software pakketten voor jouw station.

Moderator: admin6

Plaats reactie
erdesigns

Radio Automatisering Software

Bericht door erdesigns »

Dag samen :) ik ben Ernst, ik ben programmeur (zowel voor hobby als voor werk). En ik heb vroeger zelf ook bij lokale radio's gedraad en gewerkt met Carmen (oude versie nog destijds). Nu zie ik dat er al een hoop verschillende paketten zijn op de markt - ik ga dus ook niet beginnen over dat ik een eigen pakket wil ontwikkelen ;) maar toch vraag ik mij af wat nu de opbouw is; zo vraag ik mij af of de server die de database heeft bijvoorbeeld ook een service draait die het daadwerkelijke afspelen doet - en de applicaties voor productie / live assist / etc via de database - of eventueel rechtstreeks naar deze service praten, of dat deze paketten gewoon een enkele applicatie zijn?

Zoals gezegd ben ik niet van plan om een eigen pakket te maken, dit is op mij alleen al zowiezo niet te doen - en concurreren tegen de huidige is ook geen optie, wat niet wegneemt dat ik wel benieuwd ben naar de opbouw. Zo zie ik vaker wel dat er gebruikers van paketten zijn die bv een losse jingle pad applicatie willen, of een betere import van muziek etc.

Zijn er programmeurs hier aanwezig die hier ervaring mee hebben en de interesse hebben om deze te delen? Ik zelf maak allerhande software, en ben altijd op zoek naar een nieuwe uitdaging voor prive hobby doeleinden.
Programmeur (C++, Pascal, PHP, Javascript, Python, Ruby, en meer), en oud Radio Amateur met passie voor techniek.

WinnaarRadioring2023

Re: Radio Automatisering Software

Bericht door WinnaarRadioring2023 »

Wel vet om je eigen radio software te kunnen ontwikkelen. Kan je het perfect bouwen

erdesigns

Bericht door erdesigns »

Ja zeker, ik zou het (na de benodigde informatie, en met de juiste begeleiding van mensen met kennis) ook zeker kunnen - maar denk dat ik hoe dan ook nooit op zou kunnen tegen bestaande paketten, uiteraard hoeft dat ook niet ;) ik ben zelf wel veel bezig met (electronische) muziek productie - heb zo ook mijn eigen prive reeks aan VST's (Synths + crushers, reverb etc). Maar radio heeft mij altijd geboeit - en mede door de ervaringen met Carmen Server is vooral de interesse voor dat soort software toegenomen, zeker omdat ik dingen anders zou doen - of gewoon omdat t leuk is om zelf te kunnen maken.
Programmeur (C++, Pascal, PHP, Javascript, Python, Ruby, en meer), en oud Radio Amateur met passie voor techniek.

WinnaarRadioring2023

Misschien kan je niet op tegen de bestaande pakketten, maar je kan het wel volledig afstemmen op hoe jij het hebben wilt. Mijn probleem is dat ik bij diverse radiostations werk en eigenlijk van geen enkele het pakket volledig ken.

erdesigns

Bericht door erdesigns »

Ja ik heb altijd wel interesse in een degelijk project op te starten, alleen zit ik zelf niet meer bij een radiostation - en ben ik eerlijk een beetje roestig geworden ;) is al even geleden, en niks staat stil - dus wat ik me herrinner aan Carmen Server zou nu (hoop ik) al veel veranderd zijn - zo zie ik dat OmniPlayer heel populair is, maar ik kan er helaas geen demo voor downloaden om eens een kijkje te kunnen nemen. En heel eerlijk heb ik ook geen idee wat nu eigenlijk de wensen van de huidige gebruikers zijn.. Ik heb wel gezien dat er tegenwoordig veel meer gebruik gemaakt wordt van PC Automatisering en Live Assist, waar toen ik bij de radio zat nog veel met MD's en CD's gebeurde en ze net begonnen met Carmen.

Ik maak ook mijn componenten zelf, hiermee bedoel ik dat ik niet zo graag "standaard" onderdelen/code gebruik die je zo kan kopen - maar echt alles zelf maak, omdat ik op die manier ook de look en feel eigen kan maken - waar je anders ook als programmeur tegen muren loopt. Voor mijn desktop applicaties gebruik ik meestal Delphi (vooral GUI werken), c++ voor de DLL's en service's - PHP/Python voor API en web communicatie/database..

WinnaarRadioring2023

Omniplayer is inderdaad populair. Daar heb ik nog niet echt mee gewerkt. Wel GML en mAirlist. Persoonlijk heb ik het liefst een 'live assist' programma wat dodelijk simpel is.

erdesigns

Bericht door erdesigns »

Nou mocht je ideeen hebben, mag je die altijd geven - liefst wel zo uitgebreid mogelijk - want ik vind de gebruikersinterface minstends zo belangrijk als de functionaliteit, en andersom uiteraard ook. Een programma waar je 1000 dingen mee kan maar jaren moet leren om mee te kunnen werken daar heb je niks aan, maar een simpele applicatie met missende functies is even waardeloos :-)

Ik ben zelf groot fan van Open-Source, dus mochten er mensen / programmeurs zijn die hier ook interesse in hebben. Ik heb hier absoluut geen financiele bedoelingen bij, zoals gezegd gebruik ik vooral en enkel eigen code - en Delphi is beschikbaar in Community edition, welke dus ook gratis te gebruiken is.

WinnaarRadioring2023

Ik ben vooral nog steeds op zoek naar goede radio automatisering voor de mac. Kan je zo snel geen concreet voorbeeld geven wat ik bedoel. Of beter gezegd, hoe ik het in 1 zin zou moeten uitleggen.

erdesigns

Bericht door erdesigns »

Ja de Mac is niet zo populair onder zulke applicaties, denk vooral vanwege de kosten van een Apple. Linux is ook minder populair - is ook minder toegankelijk voor de meeste mensen. Voor MAC kan ik wel scrhrijven in Lazarus, voor C++/Swift heb ik XCode nodig en daarvoor zijn licenties van Apple weer de kosten.. Denk dat daarmee voor de MAC minder aanbod is..

WinnaarRadioring2023

Wat ik graag zou willen hebben is een opname programma waarin (telefoon) gesprekken automatisch worden opgenomen, maar dan ook ieder in zijn eigen spoor, zonder geluidseffecten of muziek erdoor. Zal er ongetwijfeld zijn trouwens, maar dat lijkt me makkelijk met bewerken.

erdesigns

Bericht door erdesigns »

Voor de Delphi Developers hier die interesse hebben in een of meerdere components die ik gemaakt heb, stuur gerust een PM en ik stuur ze door :)

Afbeelding
Matrix display voor weergeven van afbeeldingen, tekst etc. Kan scrollen naar links en rechts, blinken (kleuren invert).

Afbeelding
7 Segment Led Label welke ook een groot deel van het alphabet kan weergeven en een aantal speciale karakters, ook deze kan scrollen naar links en rechts en knipperen (aan/uit).

Afbeelding
Hier zijn een aantal verschillende te zien (van links boven naar rechts naar onder)
- Player display, eigenlijk een simpele player component (enkel visueel) die je dus zo op je form kan droppen en dus makkelijk info kan inladen. Knoppen kunnen ook blinken (zie onderste afbeelding), zo kan je bv de focus op een knop zetten als er iets gebeurd. Verder staan er een paar leds op die aan/uit kunnen en kan je alle captions aanpassen. De players werken op kleurschema - dus de A1 kan je aanpassen naar eigen wens en die kleur wordt gebruikt voor de leds en de player knoppen.
- Dan een paar led borden (achtig) deze kunnen aan en uit gezet worden met eigen kleuren. Handig als indicator voor een en ander.
- Leds, kunnen aan/uit/grayed worden, zelf kleuren instelbaar kunnen op elke grootte geschaald worden.
- Toggle button, waar de tekst in de knop en buiten de knop kan gezet worden. Je kan zelf de kleuren kiezen en is dus volledig eigen te maken net als de vorm (roundrect/rectangle)
- Stappenknop (StepKnob) kan een mooie vervanger zijn voor bv een combobox / radiogroup waar de gebruiker een waarde kan kiezen. Ook alle kleuren vorm van de ticks etc is aan te passen.
- Volume sliders, instelbare kleuren en als de slider actief is is ook de faderknop in de kleuren die je instelt zodat duidelijk is welke fader je actief hebt (nagemaakt uit fl studio sliders)
- Led seconden klok, zoals wel bekend denk ik - zit een timer in dus je kan deze actief zetten, je krijgt event op seconden dus je kan er een label/7seg label aan koppelen voor weergave van de uren en minuten erbij. Ook kan je kiezen tussen simpel en led stijl.

Afbeelding
Hier een voorbeeld van de pause knop die blinkt - deze interval is instelbaar, maar hiermee handig om de focus te zetten op een speler die bijna klaar is, in pause staat of die gaat beginnen.

Ik ben nog een hele rits components aan het schrijven, maar bij interesse stuur maar pm. De meeste gebruik ik GDI+ voor het tekenen, alles is netjes gebufferd dus geen flikkeringen enzo. Als jullie nog ideeen hebben zijn die ook welkom :-) Ik schrijf alle components zelf, dus je kan deze ook gewoon gebruiken in de Community Edition omdat ik geen gebruik maar van 3rd party dus er zijn geen afhankelijkheden :)

AutomateAllTheThings

Bericht door AutomateAllTheThings »

Radio automatisering, waar ik jou nu over hoor praten is slechts play out software. Radio automatisering is veel meer dan alleen plaatjes afdraaien. Je hebt ook integratie met mengtafel, codecs, telefoonvorken, video/visual radio, zendlijnschakelingen en noem maar op.

Eerste systeem waar ik mee heb gewerkt is Zenlex, op zich best leuk systeem, maar wel beperkt. Zenlex heeft een centrale server applicatie, met daarnaast een applicatie welke het geluid van de 2 rundown players verzorgt. Deze applicatie word via het netwerk aangestuurd. Daarbij heb je een client welke de rundown weergeeft, chartplayers heeft en de database kan bekijken/bewerken. De server applicatie is de enigste die de database mag benaderen, alle clients maken via de server applicatie contact met de database.

Sinds een jaar hebben wij GML, ook hier heb je weer een server applicatie die de database beheerder is (alleen nu wel met mogelijkheid tot redundante server applicatie). De server handelt daarnaast ook events af en verzorgd authenticatie en configuratie van clients. Hoewel de database setup vergelijkbaar is met zenlex, is de performance bij gml stukken beter. Nonstop players, live assist rundown players, chart players, database editors, planners, recorders zijn allemaal losse applicaties bij GML. Waar je bij zenlex binnen een bepaald kader gestuurd werd, ben je bij GML vrij om iets te gebruiken/misbruiken zoals jij dat wilt. Qua hardware ondersteuning is eerder de vraag wat GML niet kan aansturen.

Zelf ben ik nu bezig met een oplossing voor de podcasting. Ook zit daar een hoop extra metadata in, dit kan gebruikt worden bij nowplaying informatie, tracklists van een podcast of scheduling. Hiervoor trek ik de nodige data uit GML.
Mijn architectuur is dan het beste te omschrijven als Event Driven Microservices, lekker alles in C#. Alhoewel door de opzet elke taal gebruikt kan worden, zolang er maar een integratie met de message broker is.

Plaats reactie