Historie van radio-automatisering

Alles over software pakketten voor jouw station.

Moderator: admin6

dwSteve

Re: 1994 !

Bericht door dwSteve »

wave schreef:
31 jul 2017 19:00
... één van de eerste lokale automatiseringen gedraaid, een zelfbouw systeem met een rij cassettedecks ...
en met dat éne zinnetje heb ik nu een grote deja-vu, it's all coming back to me.
enerzijds met die cassettedecks, en je had ook zo'n systeem met 2 cdspelers waar zo'n 100 cd's in moesten.
STARIPS - RadioPC http://www.starips-radiopc.nl/
en dan moest je er altijd op letten dat bij elk nummer dat je draaide je moest wisselen naar de andere cdspeler, anders radiostilte.
ff nostalgie: https://www.youtube.com/watch?v=jmPuv-MGpKo

Afbeelding

sverrips

Re: Historie van radio-automatisering

Bericht door sverrips »

Dat wisselen zat in de softare, hoor. STARIPS-Radio pc was gebouwd met 2x CD-Speler met 5 discs, dus in totaal 10 disc. Elke dag wisselen. Jingels stonden op CD gebrand, later op MD.
Alleen je radio promoten ? http://radiopromoten.nl

wave

Bericht door wave »

Ik kan me nog van Pristine herinneren dat daar een stuk of 10 Pioneer wisselaars aan hingen. Jingles vanaf de HD, en andere dingen kon je dan via GPi events (met een zelfbouw interface) vanaf DAT starten. Alleen moest de DAT dan geen ID skippen , want als dat gebeurde ging het helemaal fout :)). Nieuwsdetectie werkte destijds op basis van mono/stereo detectie, wat in de praktijk er nog wel eens voor zorgde dat het nieuws maar heeeeel kort duurde en vervolgens de playlist crashte aan het einde van het uur. Of de einddetectie ging verkeerd en dan liep Radio 2 door. Duurde even voor we ontdekt hadden dat resp. voldoende uitvullen en harde events in de playlist dat konden ondervangen.

En dan had je nog de radiostilte als er een magazijn vastliep en de playlist vervolgens stopte.... Nog een ergernis uit dies ouden doosch: de overgang van zomertijd naar wintertijd vv waar Pristine in het begin niet mee om kon gaan en prompt op onderuitging, Later is dat opgelost, maar dat was een tijdje lootjes trekken wie het bokje was om om 2 uur bij de computer te gaan zitten. Oh ja, wat toen (voor huidige begrippen) ook e i n d e l o o s duurde? Het schedulen......Een week schedulen was het systeem destijds zo een klein uur zoet mee.
It's only vintage if it works. Otherwise it's just old crap.

Zwarte Stoomboot

Bericht door Zwarte Stoomboot »

Mooie verhalen ;-)

Ik heb in (ik denk) 1993 een 'systeem' gebouwd bestaande uit een 6-cassettewisselaar van Pioneer en drie andere cassettedecks. In de Pioneer zaten bandjes met steeds 2 of 3 platen. Daar tussendoor startte dan een top40-nummer van een ander (autoreverse) deck. Zo bleef de non-stop redelijk up-to-date. De twee andere decks bevatten de nieuwsopener en de reclame. Er kwam geen pc aan te pas, alleen allerlei schakelingen met opamps, timers, filters en relays. Maar het werkte (meestal).

Nieuws kwam van Radio 10 en we hadden dus een zelfgebouwde eindenieuwsdetector. De muziek op de cassettes namen we op inclusief een toon op een lage frequentie, die links en rechts in tegenfase stond. De lage frequenties werden tijdens het afspelen mono gemaakt. Het was de bedoeling dat de 'bromtoon' daardoor niet meer te horen was. Dat lukte niet helemaal, maar als geheel werkte het nog niet eens onaardig, al hing het werkelijk met allerlei draadjes en plakband aan elkaar. En we moesten natuurlijk veel bandjes maken om genoeg afwisseling te hebben. Nou hadden we in die tijd gepresenteerde programma's tussen 7.00 en 18.00 uur, dus de non-stop was alleen voor de minder belangrijke uren.

Voor wat betreft die 'bromtoon'... we hadden een gloeiende hekel aan Save the best for last van Vanessa Williams. Die eindigde met een bastoon, waardoor het systeem die plaat nooit lekker doorstartte ;-)

wave

Bericht door wave »

Leuk om te zien hoeveel creatieve zelfbouw systemen er in omloop geweest zijn, zijn daar nog foto’s of video’s van?
Ik heb bij een ziekenomroep ooit nog wel eens een ingenieus zelfbouwsysteem gezien wat met VHS recorders werkte voor de muziek en een Revox A77 (met een cuetone op het andere spoor) voor voice tracks en jingles 😅.

Zwarte Stoomboot

Bericht door Zwarte Stoomboot »

Nee, van dat systeem is niks bewaard gebleven. Misschien hooguit was schema's.
Ik heb rond 2000 wel een pc-systeem gebouwd dat muziek, nieuws, voicetracks en reclame kon spelen, zowel automatisch als in live-assist. Simpel qua opzet, dus bruikbaar voor mensen met weinig techniek-ervaring. Daar heb ik wel een video van (zonder geluid, want dat mocht kennelijk niet van Youtube ;-)).
https://www.youtube.com/watch?v=WmjD8dg4V3s
Dat systeem heeft bij de lokale lokale nog zo'n 12 jaar lang gedraaid. Het was niet heel fancy, maar wel heel stabiel. Daarna heeft het nog jaren hier in de huiskamer gedraaid (daar zijn de beelden van), maar inmiddels helemaal nergens meer.

sverrips

Bericht door sverrips »

Van mijn systeem heb ik vrijwel nog alles. Ook de cmos chips 4067 multiplexer als opto's Til 111 zijn volgens mij nog gewoon te koop. Zou hem zo weer kunnen bouwen. Schema's, software, alles is er nog. Ik bewaar het omdat het voor mij iets betekend heeft.

sverrips

Bericht door sverrips »

Ziet er leuk uit !

sverrips

Bericht door sverrips »

Nog niet zo heel lang geleden.... viewtopic.php?t=3313

Wie heeft de MSDOS software van PC Radio nog ? Is dat de draaien zonder extra hardware op een pc met emulator ?

wave

Bericht door wave »

Bij de Kringloop kun je vast nog wel een 286/386 vinden :lol:

v.ijl

Bericht door v.ijl »

Daar vergis je je in. Dit is te oud, de kringloopwinkel neemt dit niet in. De winkel neemt alleen verkoopbaar spul in, genoeg aanbod.
Een aantal jaar geleden kon men nog 486's kopen mét USB aansluitingen, werden gebruikt voor de besturing van machines..... De hoofdprijs!
en dan is er koffie......

wave

Bericht door wave »

De grote Kringloopwinkels vind je het inderdaad niet maar bij de kleinere heb je wel kans, onder de noemer “vintage”. Pre-Corona zelfs een Toshiba 386 laptop gespot in zo’n winkel :))

sverrips

Bericht door sverrips »

wave schreef:
03 jun 2020 21:46
Ik kan me nog van Pristine herinneren dat daar een stuk of 10 Pioneer wisselaars aan hingen. Jingles vanaf de HD, en andere dingen kon je dan via GPi events (met een zelfbouw interface) vanaf DAT starten. Alleen moest de DAT dan geen ID skippen , want als dat gebeurde ging het helemaal fout :)). Nieuwsdetectie werkte destijds op basis van mono/stereo detectie, wat in de praktijk er nog wel eens voor zorgde dat het nieuws maar heeeeel kort duurde en vervolgens de playlist crashte aan het einde van het uur. Of de einddetectie ging verkeerd en dan liep Radio 2 door. Duurde even voor we ontdekt hadden dat resp. voldoende uitvullen en harde events in de playlist dat konden ondervangen.
In STARIPS-Radio pc heb ik ook een nieuwsdetectie gebouwd. Schema komt uit de elektuur als eerlijke stereoled. Standaard ging ik pas een halve minuut over het hele uur meten of iets stereo geworden was. Duurde het langer dan een minuut of 3 a 4, dan werd de automatisering geforceerd gestart en brak het nieuws af (vaak was er dan geen nieuws meer). Overigens met de juiste gevoeligheid afstellen kwam dat zelden voor. Mijn playlisten in STARIPS-RadioPC waren ook (kon je opgeven) standaard anderhalf uur en er was een knop waarop je kon drukken als een track bleeft hangen (voor de tijd dat hij moest lopen).

Plaats reactie